NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَوْفٍ
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
أَبِي
مَرْيَمَ
أَخْبَرَنَا
يَحْيَى بْنُ
أَيُّوبَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
عُمَارَةُ
بْنُ
غَزِيَّةَ
أَنَّ
مُحَمَّدَ
بْنَ إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَهُ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ بْنِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ
عَائِشَةَ رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا
قَالَتْ
قَدِمَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِنْ غَزْوَةِ
تَبُوكَ أَوْ
خَيْبَرَ
وَفِي
سَهْوَتِهَا
سِتْرٌ
فَهَبَّتْ
رِيحٌ
فَكَشَفَتْ نَاحِيَةَ
السِّتْرِ
عَنْ بَنَاتٍ
لِعَائِشَةَ
لُعَبٍ
فَقَالَ مَا
هَذَا يَا
عَائِشَةُ
قَالَتْ
بَنَاتِي
وَرَأَى
بَيْنَهُنَّ فَرَسًا
لَهُ جَنَاحَانِ
مِنْ رِقَاعٍ
فَقَالَ مَا
هَذَا الَّذِي
أَرَى
وَسْطَهُنَّ
قَالَتْ
فَرَسٌ قَالَ
وَمَا هَذَا
الَّذِي
عَلَيْهِ
قَالَتْ
جَنَاحَانِ
قَالَ فَرَسٌ
لَهُ
جَنَاحَانِ
قَالَتْ
أَمَا
سَمِعْتَ
أَنَّ
لِسُلَيْمَانَ
خَيْلًا
لَهَا
أَجْنِحَةٌ
قَالَتْ فَضَحِكَ
حَتَّى رَأَيْتُ
نَوَاجِذَهُ
Hz. Aişe'den dedi ki:
Rasûlullah (s.a.v.) Tebük ya da Hayber savaşından gelmişti. (Aişe'nin)
sofasın(ın önünde) de bir perde vardı. (Tam o sırada) rüzgar esip Aişe'ye ait
oyuncak bebeklerin üzerin)den (sözü geçen) perdenin bir ucunu açıverdi. Bunun
üzerine (Hz. Nebi:)
"Bu(nlar) da ne ey
Aişe?" dedi. (Hz. Aişe r.a. de:)
Bunlar oyuncaklarım,
cevabını verdi. (O sırada Hz. Nebi) bebekleri arasına bir de çaputtan
(yapılmış) kanatlı bir at gördü ve:
"Bebekler arasında
gördüğüm bu (oyuncak) da nedir?" dedi, Hz. Aişe:
Attır, cevabım verdi. (Bunun üzerine) Hz. Nebi:
"(Peki) bunun
üzerindeki(ler) nedir?" dedi, (Hz. Aişe r.a. de):
Kanatlarıdır,
karşılığını verdi. (Hz. Nebi):
"Atın kanatları
olur mu?" dedi, (Hz. Aişe:)
Sen Hz. Süleyman'ın
kanatlı atları olduğunu duymadın mı? cevabını verdi. (Hz. Aişe rivayetine devam
ederek) dedi ki:
Bunun üzerine (Hz. Nebi
öyle bir) güldü (ki) azı dişlerini ble gördüm.
İzah:
Buhari, edeb; İbn Sa'd,
VII, 40-45.
Bilindiği gi6i
Hayber'in fethi hicretin 7. senesinde Tebûk gaivesi ise 9. senesinde vuku
bulmuştur.
Eğer Hz. Aişe'nin bu
hadis-i şerifte anlattığı olay Hayber savaşından sonra olmuşsa, Hz. Aişe'nin o
sırada on altı yaşında, eğer Tebûk savaşından sonra olmuşsa onsekiz yaşınca
olması gerekir. Bu durumda onun bu yaşta da oyuncak bebeklere ilgi duyduğu ve
Hz. Nebiin de "bu yaşta onun oyuncak bebeklerle oynamasına izin verdiği
anlaşılır.
Bu hadisle ilgili fıkhı
görüşler bir önceki hadisin şerhinde açıklanmıştır.